Hoe lang verkoopt Brico die wapens nog?

Nog altijd verkoopt Brico herbiciden met het schadelijke glyfosaat, terwijl zijn Nederlandse zusterbedrijf Praxis en vele andere ketens in de buurlanden deze al lang uit de rekken hebben gehaald. Met de hulp van zijn medestanders wil Greenpeace de Belgische marktleider op andere gedachten brengen. Want zulke onkruidverdelgers bedreigen niet alleen het milieu, maar ook onze gezondheid.

Help Brico overtuigen

Hoe lang verkoopt Brico die wapens nog?
Klik op de afbeelding om groter weer te geven


Waarom deze campagne?

Ondanks protest van zijn klanten en bezorgde burgers blijft Brico schadelijke pesticiden verkopen. We willen samen met jou een grote campagne lanceren om de grootste doe-het-zelfketen van het land op andere gedachten te brengen. Want zulke producten bedreigen niet alleen het milieu, maar ook onze gezondheid.

Brico moet onmiddellijk alle producten met glyfosaat, zoals Roundup en Weedol, uit zijn winkels bannen. Experts van de Wereldgezondheidsorganisatie noemen glyfosaat “waarschijnlijk kankerverwekkend” voor de mens, en de stof is bewezen schadelijk voor het milieu. Bovendien zijn er genoeg ecologische alternatieven voor huis- en tuingebruik.

Onder andere in Duitsland, Nederland en Oostenrijk hebben grote ketens deze onkruidverdelgers al gedumpt. Nu is het aan de Belgische doe-het-zelfsector, met marktleider Brico op kop. Zelfs zijn zusterbedrijf Praxis heeft glyfosaat al van het schap gehaald. Hoe moeilijk kan het zijn?

Er zijn geen excuses meer voor Brico. Dit vergif moet er nu uit!


Wat hebben we al gedaan?

In maart 2015 raakte bekend dat glyfosaat waarschijnlijk kankerverwekkend is, aldus de WHO. Samen met organisaties als Kom op tegen Kanker, Test-Aankoop en de Gezinsbond schreef Greenpeace de 4 grootste doe-het-zelfketens van België aan. Er volgden nog een succesvolle petitie en stickeractie, maar Brico, Gamma, Hubo en Aveve negeerden het protest.

We wilden het daar niet bij laten. Eind mei 2016 gingen bijna tweeduizend mensen bij Brico stickers kleven op verpakkingen van Roundup & co: ‘Geen pesticiden in mijn winkel’. De marktleider moet zijn verantwoordelijkheid nemen, vonden ze. In juni keerden actievoerders terug naar enkele winkels van Brico om er de schadelijke producten letterlijk uit de rekken te nemen.

Ook online bleven onze medestanders massaal druk uitoefenen. Ze postten foto’s van hun tuin zonder pesticiden op de Facebook-muur van Brico, en uitten hun ongenoegen met een negatieve recensie voor de winkelketen. De CEO, Dieter Struye, ontving een tsunami van e-mails met de vraag om niet langer schadelijke pesticiden te verkopen.

We hebben met de directie van Brico samengezeten, maar het is duidelijk dat ze de hakken in het zand zetten. Ze stellen winst boven de gezondheid van hun klanten. Op 5 oktober zijn we langsgegaan bij de hoofdzetel om een duidelijke boodschap af te leveren: jullie zijn nog niet van ons verlost…

Help Brico overtuigen

Help Brico overtuigen

Hoe kan je helpen?
1. Deel de campagne

2. Stuur een e-card naar Brico.

4. Schrijf je in en blijf op de hoogte van het verdere verloop van de campagne.

4. Je kan onze campagne steunen met een gift. Hoe meer middelen we hebben, hoe ruimer we onze boodschap naar Brico kunnen verspreiden.





Als je je gegevens invult, zal je op de hoogte worden gehouden van onze campagne. We zullen je gegevens nooit delen met derden, en je kan je op elk ogenblik uitschrijven.


Stuur een e-card naar Brico

Stuur deze kaart naar de directeur van Brico. Laat hem weten wat je wenst voor 2017: dat Brico stopt met de verkoop van herbiciden die schadelijk zijn voor mens en milieu. Bedankt! Alleen met jouw steun maken we het verschil.

E-card

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

top